Opiekun pacjenta to osoba, która towarzyszy pacjentowi podczas procesu leczenia, pomaga w zrozumieniu na czy polega jego indywidualny problem zdrowotny oraz przedstawia w sposób zrozumiały metody i możliwości leczenia. Opiekun pacjenta wspiera komunikację pomiędzy pacjentem a zespołem lekarzy zwłaszcza w przypadku leczenia interdyscyplinarnego. Odpowiada za stały kontakt z pacjentem zarówno w gabinecie, jak i poza nim – telefonicznie i mailowo.
Ma za zadanie wytłumaczyć wszelkie wątpliwości pacjenta co do przekazanych przez lekarza stomatologa informacji. Opiekun pacjenta umawia kolejne terminy wizyt oraz jest osobą pierwszego kontaktu, do której pacjent zgłasza się ze wszystkimi swoimi pytaniami i uwagami. Opiekunów cechuje empatia, cierpliwość oraz indywidualne podejście.
Dzięki temu pacjenci otwarciej mówią o swoich oczekiwaniach i wątpliwościach. Mają oni dla swoich podopiecznych więcej czasu, dzięki czemu pacjent czuje się otoczony troską i opieką. Jest to bardzo ważne dla jego komfortu podczas wielospecjalistycznego leczenia.